Języki
programowania - C++
Osoby prowadzące
Wykład:
Ćwiczenia:
A. Tematyka wykładów (15 godz.)
1.
|
Środowisko pracy systemu Borland C++ Builder. Struktura aplikacji w BCB.
Tworzenie kodu wynikowego. Paleta komponentów. Komunikacja z użytkownikiem.
Podstawowe instrukcje języka. Funkcje konwersji. |
2. |
Typy proste. Wybrane operatory, ich priorytet i łączność. Algorytmy
przetwarzania iteracyjnego. Tablice i instrukcje pętli. |
3-4. |
Typy wskaźnikowe. Operatory wskazania i wyłuskania. Arytmetyka adresowa.
Praca z tablicami. Sterowanie w programie z wykorzystaniem instrukcji pętli. |
4-5. |
Definiowanie funkcji i przekazywanie parametrów. Elementy programowania
obiektowego na przykładzie komponentów BCB. Właściwości i metody klas
jako narzędzia działania na obiektach. Klasa AnsiString; właściwości i metody. |
6. |
Przetwarzanie tekstów, klasa TMemo i TStrings.
Organizacja dostępu pliku tekstowego z wykorzystaniem komponentów dialogowych. |
7. |
Współpraca aplikacji z plikiem tekstowym. Rola klasy TStrings w transmisji
danych między aplikacją i plikiem tekstowym. |
8. |
Zaliczenie przedmiotu |
B. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych (24 godz.)
1. |
Struktura projektu w systemie Borland C++ Builder.
Komunikacja aplikacji z użytkownikiem. |
2. |
Karta obiektów standardowych w BCB. Konwersja typów i operacje arytmetyczne. Sterowanie w programie. |
3. |
Kolejność działań w programie. Algorytmy obliczeniowe,
przetwarzanie iteracyjne. |
4. |
Kolokwium nr 1: deklaracje zmiennych, funkcje konwersji,
sterowanie, wykorzystanie komponentów wizualnych formularza. |
5. |
Implementacja algorytmów obliczeniowych w aplikacji BCB. Tablice i instrukcje pętli: wyznaczanie statystyk z tablic
numerycznych. |
6. |
Przetwarzanie iteracyjne tablic z wykorzystanie klasy TStringGrid do wprowadzania danych i wyprowadzania
wyników. |
7. |
Funkcja użytkownika jako składowa klasy i jako funkcja zewnętrzna. Zmienne globalne. Przekazywanie parametrów
funkcji. |
8. |
Sprawdzian nr 1: Przetwarzanie ciągów numerycznych.
Ćwiczenia: Przetwarzanie ciągów znaków – klasa AnsiString. |
9. |
Iteracyjne przetwarzanie tekstów: statystyki, wyszukiwanie i
modyfikowanie tekstów. |
10. |
Organizacja dostępu do plików tekstowych. Transmisja danych między pamięcią dyskową i pamięcią operacyjną
(struktury tablicowe i wizualne komponenty formularza). |
11. |
Tworzenie aplikacji współpracującej z plikiem tekstowym. |
12 |
Kolokwium nr 2: Aplikacja okienkowa współpracująca z
plikiem dyskowym |
C. Zaliczenie przedmiotu
Wykonanie wszystkich ćwiczeń, zadań domowych i zaliczenie sprawdzianów na
pozytywną ocenę.
D. Wykaz zalecanej literatury
- Borowik W., Borowik B., "Meandry języka C++", Wydawnictwo Mikom, Warszawa, 1999.
- Daniluk A., "C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty",
Helion, 2006.
- Dorobek M., "C++ Builder. Podręcznik", Seria: Biblioteka Programisty, Wydawnictwo
Mikom, Warszawa, 2002.
- Stasiewicz A., "Borland C++ całkiem inny świat", Helion, Gliwice, 1998.
- Stasiewicz A., "C++ Builder. 20 efektownych programów", Helion, Gliwice, 2002.
E. Materiały do pobrania
Wykłady i ćwiczenia
|